هشتم مارچ روز جهاني زن در پهنای تاريخ
 نسرين مفيد نسرين مفيد


هنوز آوازهای خروشنده و ندا های طوفندهء زنان دستگاه های بافنده گي شهرنيويارک امريکا که بخاطر دريافت مزد برابر با مردان،در سال 1857 در خيابان ها و جاده ها ريختند،در گلوی تاريخ مي خروشد. آنها از 17 ساعت کار بستوه آمده بودند و خواهان ده ساعت کار و مزد برابر با مردان بودند،که گلوله های داغ سربي ستمگران سرمايه داری برسينه های پرمهر و صفای زنان فرونشست و خون سرخ،گرم و پرعطوفت و مهربان آنان در خيابان های سياه بي نور و رمق فرو ريخت . اين برخورد غم انگيز چنان تکاندهنده و بيدار کننده بود،که در کنگرهء زنان سوسياليست جهاني در سال 1910 در شهرکوپنهاگن کشور دنمارک بر بنياد پيشنهاد خانم کلارا تسيتکين زن خروشنده يي آلماني روزهشتم مارچ به ياد زنان نيويارک بنام روزجهاني زن نام نهاده شد، و يکي از مهمترين سنگ پايه های هماهنگي و يگانگي زنان سراسرجهان در مبارزه با بي عدالتي و بي باوری بنا گرديد. و اما خانم کلاراتسيگن زني بود نستوه و فرهيختگر مبارز که با باور آهنين در راه رهايي زنان از ستم و سيه روزی و برابری آنان با مردان درفش مبارزه را برافراشت . و سالهای شيرين زنده گي خود را در اين راه وقف کرد. او به اين باور بود که زنان نيم پيکر زنده ء جامعه را مي سازند. وبدون سهمگيری انان پايه گذاری جامعهء مدرن مدني و رشد اقتصادی ناشدني است .
خانم کلارا تسيتکين با همين باورمندی به مبارزهء زنان خصلت جهاني داد و روز هشتم مارچ را به عنوان روز همبستگي زنان جهان پيشنهاد کرد. او بي هراس در اين راه گام برداشت و آنقدر جسورانه و دليرانه به پيش رفت که ديگران نتوانستند ، تا از دليری و نيرومندی او طفره بروند و با او هم باور نگردند،بلکه تنگاتنگ در کنارش ايستادند و با او همنوا شدند.چنانکه در باره اش گفته اند:(( او هم فرد است و هم جمع،زني از آن امروز و از ان فردا .)) خانم کلارا تسيتکين در يکي از بياناتش خطاب به زنان چنين گفته است : (( زنان مبارز و آگاه! شما در آغاز کار با پروبلم ها و بندش های بيشماری در راه رسيدن به آرمان تان که صلح،همبستگي،هماهنگي و آزادی است،برخواهيد خورد. ولي رسيدن به اين پيروزی ها مبارزهء خستگي ناپذير مي خواهد،پشتکار داشته باشيد و موقف حساس تانرا در تشکيل جامعه و نقش انگيزندهء تانرا در خانواده و فاميل فراموش نکنيد،بپاخيزيد و در راه رسيدن به زنده گي بهتر و جامعه ای پيشرفته مبارزه کنيد.)) به همين باورمندی درست چهل سال پيش نهضت ها و سازمانهای دموکراتيک رهايي بخش زنان در افغانستان برپا گرديد. وزنان افغانستان را در مبارزه با ستم گری و سيه روزی با دليری و سر سپردگي يکپارچه و متحد ساخت .
نهضت های رهايي بخش زنان افغانستان،در رهايي زنان از يوغ مردسالاری و برده نگهداری آنان در مبارزات خياباني و پخش افکار آزادی بخش آنان نهفته بود،به همين خاطر از ساليان متمادی به اين طرف هشتم ماه مارچ از جانب سازمان های رهايي بخش زنان در داخل و خارج کشور برپا مي گردد و به يک جشن عنعنوی زنان مبارز افغان مبدل شده است، و همه ساله برپا مي گردد. آرزومنديم که امسال اين جشن ، به جشن شکوهنده و پيروزمند زنان کشورما در رهايي از ستم و سيه روزی مبدل گرديده و زنان وطن ما فارغ از ظلم و ستم بنيادگرايان ،اين روز را جشن بگيرند،که اين روز فرخنده را به همه زنان قهرمان و با شهامت کشور ما تبريک مي گوييم.
فرخنده باد هشتم مارچ روز همبستگي زنان جهان !
March 6th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل تاریخی